کد مطلب:3804
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:14
مشروعيت ولايت فقيه ازمردم است ياخدا؟
براي جواب به سؤال شما لازم است ابتدا كلمه مشروعيت رابررسي كنيم . هرفعلي كه انسان انجام مي دهد حكمي دارد كه به مجموع اين احكام ، احكام خمسه مي گويند وعبارتند از: واجب ، حرام ، مستحب ، مكروه ومباح . مراد ازشرعيّت ومشروعيت ، ديدگاهي است كه بااين احكام منطبق باشد بنابراين وجوب استحباب واباحه داراي معناي مشروع هستند وحتي كراهت رانيز مشروع دانسته اند وغير مشروع راعملي مي دانند كه باحرام منطبق باشد. دراسلام مردم مسلط براحكام خودنيستند تاهرگونه خواستند عمل كنند بلكه احكام ازطرف خداوند بيان شده است. مردم درمصرف اموال خودمختارند اما احكام آن راخداوند بيان فرموده است . الناس مسلطون علي اموالهم لاعلي احكامهم . دربحث ولايت فقيه اينكه درحكومت اسلامي درعصر غيبت بايد فردي حاكم باشد كه ازمراجع تقليد باشد ودرامر حكومت نسبت به سايرمجتهدين اعلم باشد ، شرايط وويژگيهايي دارد كه احكام آن ازجانب خداوند بيان شده است ومردم موظفند طبق آن احكام عمل كنند . تشخيص شخص ولي فقيه رابه عهده خبرگان از فقها گذاشته اند وعامه مردم درتعيين اونقشي ندارند . نقش مردم دراصل انتخاب اسلام وپذيرفتن آن است واگر پذيرفتند يعني توافق كردند كه اسلام واحكام آن راقبول كنند ودرجزئيات احكام تصرف نكنند . پس مشروعيت ولايت فقيه را خدا مي بخشد اما راه تعيين شخص آن برعهده خبرگان است . حضرت آيت الله مصباح د راين زمينه مي فرمايند: فقهاي شيعه براين باورند كه درزمان غيبت فقيه حق مالكيت دارد و حكومت از سوي خدا به وسيلة امامان معصوم ( به فقها واگذار شده است، پس در زمان غيبت، مشروعيتحكومت ازسوي خداست نه ازسوي آراي مردم . (1)ودرجاي ديگر ي فرمودند : با نصب عام ازناحيه خداوند وامام زمان (فقيه حاكميت پيداكرده ومشروعيت دارد. (2)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ آيت الله مصباح يزدي ، پرسشها وپاسخها ، جلد 1 ـ 3 ، ص 21
2 ـ آيت الله مصباح يزدي ، نگاهي گذرا به نظريه ولايت فقيه (برگرفته ازمباحث استاد مصباح) ، ص 72
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.